Tekstschrijver inhuren? Zo schrijf je een goede briefing!

Je hebt ervoor gekozen om een tekstschrijver in te huren. Goed plan! Dat bespaart je een hoop tijd en energie die jij veel zinvoller kan besteden. Het vinden van een tekstschrijver die bij je past is soms best een zoektocht. En zelfs als je een tekstschrijver hebt gevonden waar jij een goed gevoel bij hebt, is dat geen garantie tot succes.

Alles valt of staat met een goede briefing.

In dit artikel geef ik je, vanuit mijn eigen ervaring als freelance tekstschrijver, tips en adviezen voor een goede briefing. Zo vergroot je de kansen op een succesvolle samenwerking met jouw tekstschrijver enorm.

Praktische afspraken horen in de offerte

Afspraken over de opdracht, tijdsplanning, taakverdeling en het budget horen wat mij betreft thuis in de offerte en niet in de briefing. Begin ieder project met heldere afspraken zodat je precies weet waar je aan toe bent vóór je akkoord geeft op een opdracht. Zo werk je snel, efficiënt en voorkom je teleurstellingen.

Steek veel tijd in de briefing voor een goed eindresultaat

De briefing draait om de inhoud van de opdracht. Een goede tekstschrijver begeleid je bij het maken van een briefing als jij dat nodig hebt en start niet met schrijven tot het echt helder is wat je bedoelt. Twijfel je of jouw tekstschrijver jou goed begrijpt? Vraag dan om een terugkoppeling. Wees niet bang voor tijdverlies. De tijd die je in de voorbereiding op het schrijfproces steekt is nooit verloren. Sterker nog: je tekst wordt er alleen maar beter van. Een goede voorbereiding is écht het halve werk.

Geef jouw tekstschrijver samples mee

Heb je samples van je producten liggen? Geef die dan mee. Of laat de tekstschrijver zelf ervaren hoe jouw dienst werkt. Zo kan je tekstschrijver zich nog beter verplaatsen in de klant. Vergeet ook niet veel achtergrondinformatie te geven over jouw bedrijf. Dat geeft context aan de opdracht en zorgt voor een goede aansluiting tussen de nieuwe tekst en de content die er al ligt.

Wees goed bereikbaar

Zorg dat je na de briefing ook goed bereikbaar bent voor je tekstschrijver. Tijdens het schrijven komen er soms nieuwe vragen naar boven. Het is handig als de tekstschrijver dan snel met jou kan schakelen. Het is niet altijd nodig, maar wel fijn om achter de hand te hebben.

Deze 10 antwoorden wil iedere tekstschrijver weten

Ben je klaar om een briefing voor jouw tekstschrijver te gaan maken? Dan heb ik voor jou 10 vragen bedacht die dat een heel stuk makkelijker maken. Natuurlijk heeft jouw tekstschrijver straks nog genoeg specifieke vragen, maar, de basis is gelegd.

Veel van deze vragen zijn trouwens ook heel handig als je het aanbod van jouw bedrijf, je propositie, verder wilt aanscherpen.

1. wie is je doelgroep?

Mannen, vrouwen, leeftijd, regio, gezinssituatie, werk en bestedingspatroon zijn een mooie start. Werk je voor bedrijven of consumenten? Wat zijn interessegebieden? Overeenkomsten, gemeenschappelijke waarden, het is allemaal belangrijk. Ook handig om te weten: bezoeken klanten jouw website mobiel of via hun laptop/pc.

Daarna ga je verder kijken. Doorgrond waarom mensen jouw producten kopen/diensten afnemen. Of juist niet. Wat motiveert ze, wat zijn drempels die ze ervaren. Probeer je klanten echt te leren kennen, want die informatie is voor jouw tekstschrijver heel waardevol.

Als je twijfelt kun je ook gewoon wat klanten bellen. Vaak vinden mensen het heel leuk om te helpen en je leert hier heel veel van.

2. welke soort tekst zoek je?

Als het goed is, weet jouw tekstschrijver al of je webteksten, een mailing of bijvoorbeeld een blog wilt. Op basis van deze vraag heeft hij de offerte gemaakt. Toch is het handig om nog wat toelichting te geven. Wil je informeren of wil je verkopen? Bedenk goed wat het effect van jouw tekst moet zijn.

3. lange of korte teksten?

Wil je lange of korte teksten? En waarom? Is er een design, bijvoorbeeld met verschillende vakken of kolommen, waar je tekstschrijver rekening mee moet houden? Dan stemt hij de teksten daar op af.

4. wat is het doel van de tekst?

Wil je meer aanvragen via je website, de inschrijvingen op je nieuwsbrief verhogen, beter gevonden worden in Google of meer verkopen in je webshop? Laat het je tekstschrijver weten! Die schrijft dan teksten die passen bij jouw doelen.

5. welke tone of voice zoek je?

De tone of voice is de stijl van de teksten en de aanspreekvorm die daarbij hoort. Ga je voor een zakelijke tekst, dan gebruik je ‘u’. Kies je voor een persoonlijke tekst, dan is ‘jij’ meer passend. In de tone of voice zijn een heleboel tinten grijs en het steekt daardoor heel nauw. Dat komt omdat de tone of voice raakt aan het gevoel dat je wilt overbrengen. Dat maakt het heel persoonlijk. Het is belangrijk dat je tone of voice eigen is, dat het past bij wie jij bent en dat authentiek overkomt.

6. lever jij de informatie aan?

Lever jij alle benodigde informatie aan bij je tekstschrijver of heb je liever dat hij research doet? De kans is groot dat je dit al besproken hebt bij het maken van de offerte, want research kost vaak meer tijd. Nog niet gedaan? Bespreek het dan nu. Zo komt niemand voor verrassingen te staan.

7. wat is de belangrijkste boodschap?

Wat wil je graag dat mensen onthouden na een bezoekje aan jouw website? Dat is de belangrijkste boodschap. Probeer deze boodschap te vangen in één zin, want websitebezoekers willen en kúnnen niet alles onthouden. Met deze vraag kom je echt tot de kern van jouw dienst of product. Kom je er niet uit? Vraag je tekstschrijver om hulp.

8. welke zoekwoorden wil je gebruiken?

Wil je dat jouw tekst zoekmachinevriendelijk wordt geschreven? Geef dan aan welke zoekwoorden je tekstschrijver in jouw tekst moet verwerken. Sommige tekstschrijvers doen een zoekwoordanalyse voor je. Dat kan voor kleinere ondernemers handig zijn, omdat die vaak geen uitgebreide SEO-strategie hebben. Als je een beetje budget hebt, gaat mijn voorkeur uit naar een SEO-consultant die met je meedenkt.

9. wat moet écht in de tekst staan?

Dit is mijn favoriete vraag uit de briefing. Vooral in persoonlijke gesprekken komen hier de mooiste antwoorden uit. Veel vragen uit de briefing zijn praktisch, maar hier mag het hart spreken. Tijdens een persoonlijke briefing gebruik ik dit moment vaak om het gevoel van de tekst te bepalen. Een tekstschrijver zet niet alleen woorden op papier, maar drukt ook de liefde, passie en het enthousiasme dat jij voor je bedrijf en je klanten hebt uit.

10. wat is jouw onderscheidend vermogen?

Wat maakt jouw bedrijf zo bijzonder? Zijn er dingen die jij echt totaal anders doet dan je concurrenten? Vertel het je tekstschrijver! Deze unique selling points zijn de basis van een overtuigende tekst. Dus als je je conversie wilt verhogen, is het heel zinvol om hier goed over na te denken.

Veel succes!

Ik hoop dat je zo voldoende aanknopingspunten hebt om voor jouw tekstschrijver een goede briefing te schrijven. Zet ‘m op!

Suzanne, Freelance TekstschrijverSuzanne, Freelance Tekstschrijver

Neem contact op

Kennismaken? Leuk! Laat je gegevens achter en ik neem binnen 24 uur contact met je op.